سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مفاهیم قران

نکته ها
در این سوره نخست پیامبر اکرم را مخاطب قرار داده و اثرات شوم و انکار روز جزا را در اعمال منکر ان بازگو می کند.در روایتی از امام صادق آمده است که در تفسیر ماعون فرمود:ماعون وامی است که انسان به دیگر ی می دهد و وسائل زندگی است که به عنوان عاریه در اختیار دیگران می گذارد و کمکها و کارها ی خیری که انسان انجام می دهد.
(کافی مطابق نقل نورالثقلین ج5 ص679)
در حدیثی از پیامبر اکرم آمده است :کسی که وسائل ضروری و کو چک را از همسایه اش دریغ دارد خداوند او را ا ز خیر خود در قیامت منع می کند و او را به حال خود وا میگذارد و هر کس خدا او را به خود واگذارد چه بدحالی دارد.(نورالثقلین ج5 ص679حدیث20)
نکته ها /1
در این سوره ی کوتاه مجموعه ای از صفات رذیله که در هر کس باشد نشانه ی بی ایمانی و پستی و حقارت او است آمده و قابل تو جه اینکه همه ی اآنها را فرع بر تکذیب دین یعنی جزا یا روز جزا قرار داده است .تحقیر یتیمان –ترک گرسنگان –غفلت از نماز-ریاکاری و عدم همکاری با مردم حتی در دادن وسائل کو چک زندگی این مجموعه را تشکیل می دهد و به این ترتیب افراد بخیل و خودخواه و متظاهری را منعکس می کند که نه پیوندی با خلق دارند و نه رابطه ای با خالق افرادی که نور ایمان و احساس مسولیت در و جودشان نیست نه به پاداش الهی می اندیشند و نه از عذاب او بیمناکند.
ارزش هر عملی به انگیزه ی آن بستگی دارد یا از دید اسلام اساس هر عمل را نیت تشکیل می دهدآن هم نیت خالص
اسلام قبل از هر چیز پرونده ی نیت را مورد بررسی قرار میدهد و در حدیثی از پیامبر آمده است که :هر عملی بستگی به نیت او دارد و بهره ی هر کس مطابق نیتی است که در عمل دارد .در ذیل این حدیث آمده است:آن کس که برای خدا جها د کند اجرش بر خداوند بزرگ است و کسی که برای متاع دنیا پیکار کند یا حتی نیت به دست آوردن عقال
[1] کرده باشد بهره اش فقط همان است .
جامعه ای که به ریا کاری عادت کند نه فقط از خدا و اخلاق حسنه و ملکات فاضله دور می شود بلکه تمام برنامه های اجتماعی او از محتو ا تهی می گردد و در یک مشت ظواهر فاقد معنی خلاصه می شود .حدیثی در زمینه ریا از پیامبر اکرم :زمانی بر مردم فرا می رسد که باطنها ی آنها زشت و آلوده می شود و ظاهر هاشان زیبا –به خاطر طمع در دنیا این در حالی که علاقه ای به پاداشها ی پروردگارشان ندارند دین آنها ریا می شود و خوف خدا در دل آنها وجود ندارد خداوند همه ی آنها را به عذاب سختی گرفتار میکند و هر قدر خدا را مانند شخص غریق بخوانند هرگز دعایشان مستجاب نمی شود.(اصول کافی ج2باب ریا حدیث 14)
در حدیث دیگری از پیامبر اکرم آمده است :شخص ریا کار در روز قیامت با چها ر نام صدا زده می شود:ای کافر! ای فاجر! ای حیله گر! ای زیانکار! عملت نابود شد و اجرت باطل گشت امروز هیچ راه نجاتی نداری پاداش خود را از کسی بخواه که از برای او عمل کردی.
(وسائل الشیعه ج 1ص51)



1-طناب کوچکی که پای شتر را با آن می بندند


...

پیام های دیگران()        link        جمعه 89/7/9 - یوسفی

ساعت فلش برای وبلاگ و سایت

"

" > >

%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%B1%20%D9%85%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D8%AA