سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مفاهیم قران

بسم الله الرحمن الرحیم

 اِذا جاءنَصرِالله وَالفَتح - وَ راءیتَ الناسَ یَدخُلونَ فی دین الله ِ اَفواجا - فَسَبح بِحَمدِ رَبکَ وَاستَغفِرهُ انهُ کانَ تَوابا  

اذا : هنگامی که       جاء: آمد          نصر :یاری             فتح : پیروزی           راءیت : می بینی     یدخلون : داخل میشوند  افواجا: گروه گروه        سَبِح :تسبیح گوی -ستایش کن             اِستَغفر : آمرزش بخواه           توابا : بسیار توبه پذیر

1-هنگامی که یاری خدا و پیروزی فرا رسید

2- و مردم را میبینی گروه گروه وارد دین خدا می شوند

3- پروردگارت را تسبیح  و حمد کن و از او آمرزش بخواه که او بسیار توبه پذیر است

منظور ازفتح در اینجا فتح مکه است زیرا فتح مکه فصل نوینی در تاریخ اسلام گشود زیرا که مرکز اصلی شرک متلاشی شد و بتها از میان رفت و بعد از فتح مکه دیگر هیچ مقاومتی از ناحیه مشرکان دیده نشد .

خداوند به شکرانه این پیروزی سه دستور مهم به پیامبر اکرم (ص) میدهد :  تسبیح - حمد - استغفار

این فتح عظیم سبب شد که افراد گمان نکنند خدا یارانش را تنها میگذارد و هم چنین بدانند خدا بر انجام وعده هایش تواناست . به علاوه ممکن است هنگام پیروزی واکنشهای نامطلوبی در انسان پیدا شود و گرفتار غرور و خود برتر بینی گردد یا در برابر دشمن دست به انتقام جویی بزند . این سه دستور به او تعلیم می دهد که در لحظه ی حساس پیروزی به یاد صفات جلال و جمال خدا بیفتد.

بعد از نزول این سوره پیغمبر اکرم این جمله را بسیار تکرار میفرمود :

سبحانک اللهم و بحمدک اللهم اغفر لی انک انت التواب الرحیم

خداوندا تو منزهی و تو را ستایش میکنم .خداوندا ! مرا ببخش که تو بسیار توبه پذیر و مهربان هستی

تنها پیامبر اکرم نبود که هنگام پیروزی نهایی بر دشمن به فکر تسبیح و استغفار بود بلکه در تاریخ سایر انبیا هم این مطلب به خوبی نمایان است . مثلا هنگامی که حضرت یوسف بر تخت حکومت مصر نشست و پدر و مارد و برادران ببعد از یک فراق طولانی به دیدار او نائل شدند عرض کرد: پروردگارا ! بخش عظیمی از حکومت را به من بخشیدی و مرا ازعلم تعبیر خوابها آگاه ساخته ای توئی آفریننده ی آسمانها و زمین و توئی سرپست من در دنیا و آخرت  (یوسف /101)

همچنین پیامبر خدا سلیمان هنگامی که تخت ملکه سبا را در برابر خود حاضر دید گفت : این از فضل پرودگار من است تا مرا بیازماید آیا شکر او را به جا میاورم یا کفران  می کنم ؟ (نمل/ 40)

 


...

پیام های دیگران()        link        چهارشنبه 89/4/30 - یوسفی

ساعت فلش برای وبلاگ و سایت

"

" > >

%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%B1%20%D9%85%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D8%AA