سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مفاهیم قران

 درخواست یک زندانی

روزی یک زندانی به زندانبان نوشت :

....اُدعوا رَبکُم یُخَفف عنا یوماً منَ العذاب غافر/49) از پروردگارتان بخواهید تا یک روز از عذاب ما بردارد.

زندانبان در پاسخ او نوشت :

(...ما للظالمینَ من حمیمٍ وَ لا شَفیعٍ یُطاعُ .غافر/18) برای ستمکاران دوستی وجود ندارد و نه شفاعت کننده ای که شفاعتش پذیرفته شود.

مقام و منزلت فالوده

به ابوالحرث گفتند:نظر تو درباره ی فالوده چیست ؟گفت :دوست دارم هنگامی که ملک الموت (عزرائیل) برای قبض روح من می آید در حال خوردن فالوده باشم .به خدا سوگند! اگر موسی با کاسه ای پر از فالوده به نزد فرعون می رفت حتما فرعون ایمان می آورد اما چه فایده که موسی با عصا به نزد فرعون رفت و او هم ایمان نیاورد.

نردبان بلند

شخصی شنید مردی این آیه را می خواند:

(و فی السماءِ رزقُکُم و ما تو عدون ذاریات/51 ) و روزی شما در آسمان است و آنچه به شما وعده داده می شود .

گفت :نردبان به این بلندی از کجا بیاوریم .

قرائت بی حساب

کسی در نماز آیه ای را به غلط چنین قرائت می کرد:

و واعدنا موسی ثلاثین لیلة و اتممناها بِعشرٍ فتم میقاتُ ربه خمسین لیله .اعراف /7) و ما با موسی سی شب وعده گذاشتیم سپس آن را ده شب دیگر تکمیل نمودیم به اینترتیب میعاد پروردگارش با او پنجاه شب تمام شد.

مردی او را به سوی خود کشید و با پرخاش گفت :ای بی سواد!برفرض که قرائت نمی دانی ایا حساب کردن هم بلد نیستی ؟!

مومن خجالتی

به ابوالعباس بن اصبهید گفتند: چرا نماز نمی خوانی ؟ گفت : خجالت می کشم سوره های کوچک را بخوانم و سوره های بزرگ را هم حفظ نیستم .
...

پیام های دیگران()        link        دوشنبه 89/6/15 - یوسفی

 

 

 

این سوره درباره ی گروهی از سران مشرکان قریش نازل شده است .افرادی مثل ولیدبن مغیره –عاص بن وائل –حدث بن قیس . آنها به پیامبرگفتند : ای محمد ! تو بیا از آئین ما پیروی کن ما نیز از آئین تو پیروی می کنیم و تو را در تمام امتیازات خود شریک می سازیم .یکسال تو خدایان ما را عبادت کن و سال دیگر ما خدای تو را عبادت میکنیم .اگر آئین تو بهتر باشد ما در آن با تو شریک شده ایم و بهره خود را گرفته ایم و اگر آئین ما بهتر باشد تو در آئین شریک شده و بهره ات را از آن گرفته ای !

پیامبر: پناه برخدا که من چیزی را همتای اوقرار دهم !

آنها گفتند : حداقل بعضی از خدایان ما را لمس کن و از آنها تبرک بجوی ما تو را تصدیق می کنیم و خدای تو را می پرستیم .

پیامبرعرض کردند:من منتظر فرمان پروردگار هستم .

دراین هنگام سوره قل یا ایهاالکافرون نازل شد .رسولخدا به مسجدالحرام آمد در حالی که جمعی از سران قریش در آنجا جمع بود بالای سرآنها ایستاد و این سوره را تا آخر خواند و وقتی آنها پیام این سوره را شنیدند کاملا مایوس شدند و حضرت و یارانش را آزار دادند.

دلیل تکرار چیست ؟

جمعی معتقدند که این تکرار برای تاکید و مایوس کردن کامل مشرکان و جدا نمودن مسیر آنها از مسیر اسلام است و اثبات عدم امکان سازش میان توحید و شرک می باشد .به تعبیر دیگر چون آنها در دعوت پیامبر به سوی شرک اصرار می ورزیدند و تکرار می کردند قران نیز رد انها را تکرار می کند.

ابو شاکر دیصانی (از زنادقه عصرامام صادق) از مومن طاق دلیل تکرار این ایات را سوال می کند و می گوید: آیا شخص حکیم ممکن است این چنین تکراری در کلامش باشد؟ مومن طاق چون جوابی نداشت وارد میدینه شد و از خدمت امام صدق پرسید.امام فرمودند:سبب نزول این آیات و تکرارآن این بود که قریش به رسول خدا پیشنهاد کردند که یک سال تو خدای ما را بپرست سال دیگر ما خدای تو را می پرستیم همچنین سال بعد تو خدایان ما را بپرست و سال دیگر ما خدای تو را می پرستیم که آیات فوق نازل شد و تما ماین پیشنهادها را نفی کرد .

وقتی مومن طاق این پاسخ را برای ابوشاکر بیان کرد او گفت : این باری است که شتران حجاز اورده اند (اشاره به اینکه سخن تو نیست و گفتار امام صدق است )

عده ای دیگر گفته اند : این تکرار به خاطر این است که یکی ناظر به حال می باشد و دیگری ناظر به آینده .یعنی نه در حال نه در آینده هرگز معبود شما را پرستش نمیکنم .

تفسیر دیگری که گفته اند: اولی اختلاف در معبودها را بیان می کند و دومی اختلاف در عبادت را بیان میدارد یعنی نه معبودهای شما را هرگز می پرستم نه چگونگی عبادت من هنچون شماست زیرا عبادت من خالصانه و خالی از هر گونه شرک است .به علاوه شما از بتها از روی تقلید کورکورانه نیاکان است و عبادت من نسبت به خدا از روی تحقیق و شکراست.

محتوی و فضیلت سوره کافرون

لحن سوره نشان میدهد در زمانی نازل شده که مسلمانان در اقلیت بودند و کفار در اکثریت و پیامبر اکرم از ناحیه انها سخت در فشار بود و اصرار داشتند او را به سازش با شرک بکشانند و هر وقت چنین تمنائی از ناحبه صورت گیرد انها را کاملا مایوس کنند .

فضیلت این سوره

پیامبر اکرم فرمودند:کسی که سوره ی قل یا ایهاالکافرون را بخواند گویی ربع قران را خوانده و شیاطین طغیانگر از او دور می شوند و از شرک پاک می گردد و از فزع روز قیامت در امان خواهد بود.مجمع البیان ج10/ص551

در حدیث دیگری از پیغمبر اکرم : مردی خدمت پیامبر آمد عرض کرد ای رسول خدا برای این آمده ام که چیزی به من یاد دهی که به هنگام خواب بخوانم

پیامبر:هنگامی که به بستر رفتی سورهی قل یا ایهاالکافرون را بخوان بعد از ان بخواب که این بیزاری از شرک است .

در روایتی از رسولخدا امده که جبیربن مطعم فرمود:آیا دوست داری هنگام سفر از بهترین یارانت از نظر زاد و توشه باشی

گفت :آری

فرمود:بخوان این پنج سوره(قل یاایهالکافرون-اذاجاءنصرالله –قل هوالله احد-ناس و فلق) را و قرائت خود را با بسم الله الرحمن الرحیم آغاز کن .

 

 

 

 

 


...

پیام های دیگران()        link        دوشنبه 89/6/15 - یوسفی

ساعت فلش برای وبلاگ و سایت

"

" > >

%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%B1%20%D9%85%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D8%AA