سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مفاهیم قران

 روی سخن در تمام این سوره به پیامبر اکرم است ویکی از اهداف مهم این سوره و دو سوره ی دیگر (ضحی و الم نشرح) تسلی خاطر پیامبر در برابر انبوه حوادث دردناک و زخم زبانهای مکرر دشمنان است.
نکته /1
منظور از کوثر کیست؟در روایتی آمده است که وقتی این سوره نازل شد پیامبر اکرم بر فراز منبر رفت و این سوره را تلاوت فرمود اصحاب عرض کردند این چیست که خداوند به تو عطا فرموده ؟گفت :نهری است در بهشت سفید تر از شیر و صافتر از قدح(بلور)در دو طرف آن قبه هائی از دُر و یاقوت .....(مجمع البیان ج10ص 549)
کوثر یک معنی جامع و وسیع دارد و آن خیر کثر و فراوان است و مصادیق آن زیاد است ولی بسیاری از بزرگان علمای شیعه یکی از روشنترین مصداقهای آن را وجود مبارک فاطمه زهرا دانشته اند چرا که شـان نزول آیه می گوید پیامبر اکرم را متهم می کردند که بی تبار است قرآن ضمن نفی سخن آنها می گوید ما به تو کوثر دادیم .از این تعبیر به دست می آید که خیر کثیر همان فاطمه زهرا سلام الله علیها است زیرا نسل و ذریه ی پیامبر به وسیله ی همین دختر گرامی در جهان انتشار یافت نسلی که نه تنها فرزندان جسمانی پیغمبر بودند بلکه آئین  او و تمام ارزشهای اسلام را حفظ کردند و به آیندگان ابلاغ نمودند .دراینجا به مبحث جالبی از فخر رازی برخورد میکنیم که در ضمن تفسیرهای مختلف کوثر می گوید:این سوره به عنوان رد بر کسانی نازل شده که عدم وجود اولاد را بر پیغمبر اکرم خرده می گرفتند بنا براین معنی سوره این است که خداوند به او نسلی می دهد که در طول زمان باقی می ماند ببین چه اندازه از اهل بیت راشهید کردند در عین جال جهان مملو از آنهاست این در حالی است که از  بین امیه که دشمنان اسلام بودند شخص قابل ذکری در دینا باقی نمانده است سپس بنگر و ببین چقدر از علمای بزرگ در میان آنها است مانند باقر و صادق و رضا ونفس زکیه
[1]
نکته /2
این سوره درحقیقت سه پیشگوئی دارد از یکسو اعطای خیر کثیر را به پیامبر نوید می دهد و این خیر کثیر تمام پیروزی هایی را که بعداً نصیب پیامبر اکرم شد به هنگام نزول این سوره در مکه قابل پیش بینی نبود شامل می شود.از سوی دیگر خبر می دهد که پیامبر بی تبار نخواهد بود بلکه نسل و دودمان او به طور فراوان در جهان وجود خواهند داشت .از سوی سوم خبر می دهد که دشمنان او ابتر و بلا عقب خوهند بود این پیشگوئی نیز تحقق یافت و چنان دشمنان پیامبر تارومار شدند که امروز اثری از آنها باقی نمانده است.



[1] لقبی است برای محمد بن عبدالله فرزند امام حسن مجتی که به دست منصور دوانیقی در سال 145هجری به شهادت رسید


...

پیام های دیگران()        link        چهارشنبه 89/7/7 - یوسفی

ساعت فلش برای وبلاگ و سایت

"

" > >

%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%B1%20%D9%85%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D8%AA