سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مفاهیم قران

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب العالمین .الرحمن الرحیم .مالک یوم الدین .ایاک نعبد و ایاک نستعین .اهدنا الصراط المستقیم .صراط الذین انعمت علیهم غیرالمغضوب علیهم و لا الضالین .

حمد : ستایش    رب : پروردگار (کسی که عهده دار تربیت و پرورش است )    عالمین : دو جهان   مالک :صاحب

یوم الدین : روز قیامت     نعبد : می پرستیم       نستعین :یاری می خواهیم     اهدنا :هدایت کن ما را

صراط :راه                  مستقیم :راست            صراط مستقیم :آیین خدا پرستی و دین حق     الذین :کسانی که

انعمت :نعمت دادی     علیهم : به آنان                غیر:به غیر از              مغضوب :غضب شده     لا :نه      ضالین :گمراهان

با دانستن معنی کلمات میتوانیم هر آیه را معنا کنیم .

 

به نام خداوند بخشنده ی مهربان

ستایش برای خداوندی است که پروردگار جهانیان است . بخشنده و مهربان است . صاحب روز جزاست . تو را می پرستیم و تنها از تو کمک میخواهیم . هدایت کن ما را به راه راست . راه کسانی که به آنان نعمت داده ای نه راه کسانی که بر آنها خشمگین شده ای و نه گمراهان .


...

پیام های دیگران()        link        یکشنبه 89/1/29 - یوسفی

آهنگ این سوره با دیگر سوره ها فرق دارد زیرا سوره های دیگر همه به عنوان سخن خداست اما در سوره حمد از زبان بندگان خداست و طرز مناجات و سخن گفتن با او  را در این سوره به بند گانش آموخته است .

انسان آگاه و بیدار دل وقتی این سوره را میخواند احساس میکند بربال و پر فرشتگان قرار گرفته و به آسمان صعود میکند.و در عالم معنویت لحظه به لحظه به خدا نزدیکتر میشود.

سایر مذاهب ساختگی یا تحریف شده که میان مردم و خدا واسطه قرار میدهند در اسلام به مردم دستور داده شده که بدون هیچ واسطه با خدا گفتگو کنند .

هر چیزی شالوده و اساسی دارد و اساس قرآن سوره حمد است .

فضیلت این سوره از پیامبر اکرم (ص): هر مسلمانی سوره حمد را بخواند پاداش او به اندازه کسی است که دو سوم قرآن را خوانده است .

در حدیثی از امام صادق آمده است :شیطان 4بار فریاد کشید و ناله سرداد.اول روزی بود که از درگاه خدا رانده شد .سپس وقتی که از بهشت به زمین تنزل یافت .سومین بار هنگام بعثت محمد مصطفی (ص)و آخرین بار زمانی که سوره حمد نازل شد .


...

پیام های دیگران()        link        شنبه 89/1/28 - یوسفی

امیرالمومنین (ع) :انسان هر کاری را می خواهد انجام دهد باید بسم الله بگوید و هر عملی  که با نام خدا شروع شود خجسته و مبارک  است .

امام باقر (ع) : سزاوار است هنگامی که کاری انجام می دهیم چه کوچک چه بزرگ بسم الله بگوید تا پر برکت گردد.

حضرت نوح به یارانش دستور میدهد هنگام حرکت کشتی و موقع توقف کشتی بسم الله بگویند.(و قال ارکبوا فیها بسم الله مجراها و مرسیها هود/41)

تنها سوره ای که بسم الله ندارد سوره توبه می باشد زیرا این سوره با اعلان جنگ به جنایتکاران و پیمان شکنان آغاز شده و با رحمت خدا ناسازگار است .

چرا به جای بسم الله بسم الرزاق نمی گوییم ؟الله جامعترین نام خداوند است و همه صفات ایشان را یکجا بازگو میکند اما نامهای دیگر اشاره به بخشی از کمالات او است .

آیا بسم الله جزءسوره است ؟در میان دانشمندان و علمای شیعه در این مسئله اختلافی نیست که بسم الله جزء سوره حمد و دیگر سوره های قرآن است .ثبت بسم الله در متن قرآن کریم در آغاز تمام سوره ها گواه همین امر است .زیرا می دانیم در متن قرآن چیزی اضافه نوشته نشده و ذکربسم الله در اغاز سوره از زمان پیامبر تاکنون معمول بوده است .

در میان علمای اهل سنت نویسنده ی تفسیرالمنار اقوال انان را جمع کرده و میگوید :دانشمندان پیشین از اهل مکه چه فقها و چه قاریان و بعضی صحابه و تابعین از اهل مدینه و شافعی و ..معتقدند بسم الله جزء سوره است .پس اکثریت اهل تسنن بسم الله را جزءسوره میدانند.مهمترین دلیل انان اتفاق همه ی صحابه و افراد بعد از آنان است که ذکر بسم الله را در آغاز هر سوره ای می اوردند و توصیه می کردند قران را از انچه جزء ان نیست پیراسته کنند

برگرفته از تفسیر نمونه


...

پیام های دیگران()        link        پنج شنبه 89/1/26 - یوسفی

ادامه مطلب...
...

پیام های دیگران()        link        چهارشنبه 89/1/25 - یوسفی

امیرالمومنین علی علیه السلام فرمودند :قران کریم اقیانوس بی کرانی است که رسیدن به اعماق ان جز برای معصومان میسر نیست .

با این حال خود قران و حضرات معصومین به مردم توصیه می فرمایند که در آیات قرآن تدبر کنند .

کتاب پربرکتی را بر تو نازل کردیم تا در آیات آن تدبر کنند.ص/29

علاوه بر آن کسانی را که تدبر در قرآن نمی کنند مورد مواخذه قرار میدهد.

آیا در قرآن نمی اندیشند یا اینکه بر دلهایشان قفل زده شده است ؟محمد/24

هنگامی که فتنه ها همانند پاره های شب تیره شما را فرا گیرد به قرآن روی آورید.اصول کافی /ج2/ص438

با اینکه علم کامل به قرآن نزد پیامبر اکرم و ائمه اطهار است و آنان معلم و مفسر حقیقی قران  هستند وظیفه ای که برای ما تعیین شده است اندیشه و تدبر در قران و بهره گیری از گوهرهای گرانبهایی که در قران قرار داده شده است .


...

پیام های دیگران()        link        چهارشنبه 89/1/25 - یوسفی

ساعت فلش برای وبلاگ و سایت

"

" > >

%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%B1%20%D9%85%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D8%AA